Etkö osaa painaa nappia? Hienoa!

”Olenko aivan toivoton tapaus, kun en ole kauhean tottunut käyttämään sosiaalista mediaa”, kysyy asiantuntija, jolla on kadehdittava määrä kokemusta ja tietoa omasta alastaan.

Tässä tulee nyt rautalangasta väännettynä yksi totuus: Sosiaalisen median käyttö on helpompi opetella kuin omaksua useamman vuoden koulutuksen ja työkokemuksen tuoma substanssi.

Olen melko varma, että jossakin päin maailmaa joku opettaa kanaa, apinaa tai kissaa twiittaamaan herkkupalojen avulla tai jos opettaisi, uskoisin, että elukka kuin elukka oppisi hakkaamaan oikeaa täppää namia vastaan. Kukaan tuskin silti rekrytoisi hamsteria toimimaan asiantuntijana tai työntekijälähettiläänä.

Asiantuntija joka ei osaa painaa nappia on helppo tapaus. Hänelle pitää opettaa vain napin painaminen. Hamsterille taas pitäisi lähteä opettamaan substanssia, mikä on huomattavasti haastavampi tehtävä. Jos on kyennyt hankkimaan itselleen tutkinnon joltakin alalta ja työskentelemään sen parissa, olen melko varma, että oppii myös sen, mitä nappia painamalla mitäkin tapahtuu.

Mölytä osaa kuka tahansa, yleisö kiinnostuu asiantuntijasta 

Tarkkailemalla joitakin taitavia sosiaalisen median käyttäjiä, voi huomata, että hyvin harva heistä on vain someguruja – heillä kaikilla on myös valtavasti tietoa, näkökulmaa ja tärkeää sanottavaa. Sen vuoksi joidenkin jo vaikutusvaltaa ja mielipidejohtajuutta keränneiden ei sosiaalisessa mediassa tarvitse tehdä muuta kuin laittaa valot päälle ja jengi kokoontuu kuuntelemaan, mitä sanottavaa heillä on.

Hekään eivät kuitenkaan ole saaneet asemaansa ilmaiseksi, vaan he ovat esimerkiksi perinteisessä mediassa luoneet asiantuntijabrändiään. Asiantuntijabrändi onkin se asia, johon kannattaa kiinnittää oma huomio.

Kun työpaikalla viestinnästä vastaava ihminen tulee kertomaan, että nyt kaikki someen, ei kannata alkaa pyöritellä ahdistuneena sitä, että nyt on otettava uusi kanava haltuun ja tunnistettava napit. Kannattaa mielummin alkaa koota listaa siitä, mitä sanottavaa on, mitä haluaa sanoa, mistä asioista tahtoo keskustella, millaista asiantuntemusta voi tarjota muille ihmisille ja mitä tahtoo saada aikaan. Toivottavasti kouluttajakin ymmärtää sivuta tätä eikä keskity yksinomaan nappuloihin.

On ihan ok treenata sosiaalisen median käyttöä twiittaamalla kevyempiä aiheita, uudelleentwiittailemalla ja jakamalla hauskoja juttuja, mutta apupyörät voi tipauttaa, kun tekniikka on hallussa.

Asiantuntija vieraassa heimossa 

Ehkäpä vaikein asia sosiaalisessa mediassa on se, että oppii mukauttamaan oman viestintänsä sopimaan kanavan antamiin rajoitteisiin ja siellä vallitsevaan keskustelukulttuuriin.

Olen joskus kehottanut uutta kanavaa haltuunottavia kuvittelemaan, että he ovat antropologeja, jotka ovat menossa tutustumaan tuntemattomaan heimoon. Jos päättää jäädä vain omaan telttaan ja tiirailee reippaan etäisyyden päästä muiden touhuja, ei koskaan oikeasti pääse sisäpiireihin. On hypättävä mukaan ja opeteltava se tapa, jolla heimo viestii, selvitettävä millainen viestintä herättää huomiota ja mikä hukkuu meteliin. Mihin ihmiset tarttuvat ja miten sanat kannattaa asetella?

Viestintää ja vuorovaikutusta on vaikea opetella, jos meinaa möllöttää hiljaa ja pysyä kaukana. Jos lähdet kokeilemaan, kykenet pikkuhiljaa mukauttamaan viestintääsi siten, että osaat pakata tärkeimmän pointin 140 merkkiin tai kertoa oman näkökulmasi LinkedInissä olevaan keskusteluun. On nimittäin äärettömän vaikeaa olla hyvä jossakin, mitä ei ole koskaan tehnyt. Viulunsoittoa, polkupyöräilyä tai sosiaalisessa mediassa vuorovaikuttamista ei voi opetella ainoastaan teoriassa – kyllä sitä on vain kokeiltava.

 

Mainokset

Tietoa kirjoittajasta

siirikarkkainen

Puheviestijä, wanna-be-kulttuurintutkija ja sosiaalisen median asiantuntija. En ole vielä ratkaissut, oliko kulttuuri ennen viestintää vai viestintä ennen kulttuuria. Yhteyden saa Twitterissä, LinkedInissä tai siiri.karkkainen@someco.fi

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

w

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s