Asiantuntija, olet lahjataloudessa! 

Asiantuntijalle saattaa välillä hiipiä ikäviä ajatuksia, jotka estävät häntä jakamasta ajatuksiaan, ideoitaan ja näkemyksiään sosiaalisessa mediassa. Miksi pitäisi jakaa ilmaiseksi tietoa ihmisille, kun muutenkin teen sitä töissä joka päivä. Tai sitten päässä pyörii ahdistus siitä, että ei ole mitään uutta sanottavaa, sillä joku älykkäämpi on ehtinyt ensin.

Onneksi melanesialaiset heimot ovat tämänkin meidän puolestamme jo aikoja sitten ratkaisseet. Hyvä asiantuntija, sinä elät lahjataloudessa, joten jos kärsit edellä mainituista huolista, voit nyt luopua niistä ja alkaa vaikka kirjoittaa blogia.

Antropologi B. Malinowski tutki kula-kauppaa (oikeammin sanottuna kulavaihdantaa) Melanesiassa 1900-luvun alussa. Melanesialaiset pitivät yhteyttä toisiin heimoihin kierrättämällä arvokkaita esineitä kylästä toiseen. Kallisarvoinen esine saattoi olla esimerkiksi rannekoru, jonka vuoksi lähdettiin satojen kilometrien merenkäynnille, jotta seuraava kylä saisi esineen itselleen. Arvo määräytyi sen mukaan, kenellä esine oli aikaisemmin ollut.

Sosiaalisessa mediassa asiantuntijat toimivat hyvin samalla tavalla kuin melanesialaiset heimot.

Leikitään, että arvokas esine on blogikirjoitus. Asiantuntija kirjoittaa blogiinsa ja jakaa tekstin sen jälkeen muissa kanavissa. Toinen asiantuntija törmää blogikirjoitukseen ja jakaa sen omilla saatesanoilla luoden näin omaa asiantuntijabrändiään. Sosiaalisessa mediassa vaeltavan blogikirjoituksen arvo määräytyy sekä kirjoittajan että tekstin eteenpäin jakaneen perusteella. Tuntemattomankin asiantuntijan blogi on lukemisen arvoinen, kun sen jakaa asiantuntija, jota arvostaa jo valmiiksi.

Sosiaalisen median lahjataloudessa asiantuntijat tuottavat sisältöä ilman, että olettavat saavansa siitä maksua ja muut saavat vapaasti iloita niistä sanoista, joita joku toinen on kirjoittanut. Kukaan ei ole vain tuottaja, sillä vene ajautuu jokaisen rantaan jossakin kohtaa – jokainen saa vastalahjaksi jatkuvasti muiden asiantuntijoiden osaamista, ajatuksia ja ideoita. Monet ovat valmiita merimatkaan eli käärimään hihat ja tuottamaan muita palvelevia sisältöjä.

Mutta palataanpa alussa oleviin ongelmiin. Miksi minä jakaisin ajatuksiani ja asiantuntijuuttani ilmaiseksi työajan ulkopuolella? No siksi, että jos kukaan ei tekisi sitä, kulakauppa loppuisi.

Ilman lahjataloutta, ei olisi ilmaista tietoa, inspiroivia sisältöjä ja asiantuntijoiden vuorovaikutusta sosiaalisessa mediassa.

Me etääntyisimme toisistamme samalla tavalla kuin Melanesian asukkaat olisivat etääntyneet toisista heimoista, jos kukaan ei olisi suostunut hyppäämään veneeseen ja viemään arvoesineitä lahjaksi seuraavaan kylään. Olisimme yksin saarellamme keskellä merta ja ilman muita asiantuntijoita, joiden kanssa jakaisimme ajatuksiamme.

Entä mitä jos ei ole mitään uutta sanottavaa? Jos joku muu on jo kirjoittanut siitä, mistä minä voisin kertoa? Sillä ei tietenkään ole mitään merkitystä. Ei ole väliä, keneltä olet saanut idean tai lahjan, sillä muiden tutkimukseen, ajatuksiin, työhön tai blogikirjoituksiin viittaaminen vain lisää sanomasi arvoa.

Hyvä idea ei muutu huonoksi vain siksi, että joku muu kuin sen alkuperäinen esittäjä lausuu sen ääneen.

Vähintään jokaisessa tekstissä, jonka kirjoitat ja jokaisessa ajatuksessa, jonka muotoilet sanoiksi, on hiukan sinun omaa henkilökohtaista näkökulmaasi. Tai ehkä tekstilläsi tutustuta ihmiset tutkijaan tai asiantuntijaan, josta he eivät muuten olisi kuulleet? Aina ei tarvitse olla lahjan tekijä, joskus voi olla vain lahjan antaja.

Kuulostaako aivan liian idealistiselta? Suurin osahan brändää itseään, jotta saavuttaisi taloudellista hyötyä työpaikan, myynnin tai jonkin muun muodossa. Melanesialaiset eivät kuitenkaan olleet meitä idealistisempia. Kulakaupan yhteydessä käytiin myös tavallista kauppaa. Toisin sanoen: Anna lahja, niin pääset vaihtamaan esineen elintarvikkeisiin.

Mainokset

Tietoa kirjoittajasta

siirikarkkainen

Puheviestijä, wanna-be-kulttuurintutkija ja sosiaalisen median asiantuntija. En ole vielä ratkaissut, oliko kulttuuri ennen viestintää vai viestintä ennen kulttuuria. Yhteyden saa Twitterissä, LinkedInissä tai siiri.karkkainen@someco.fi

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s